Turisme i Oslo: Innbyggerundersøkelsen 2023
Med hjelp av Norstat gjennomførte vi i april 2023 en innbyggerundersøkelse med godt over 800 respondenter om Oslofolks holdninger til turismen og turistutviklingen i byen. Under har vi sammenfattet hovedfunn fra undersøkelsen, utbrodert med tall og grafer, samt pekt på noen av de største utfordringene byen vår står ovenfor.
Hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon, kan du sende oss en mail.
82% mener vi bør fortsette å markedsføre byen for å tiltrekke oss flere besøkende.
Hovedfunn
- 3 av 4 innbyggere i Oslo opplever ingen problemer med turismen.
- 82% mener vi bør fortsette å markedsføre byen for å tiltrekke oss flere besøkende.
- Osloinnbyggerne er svært stolte og gjestfrie når venner og familie, besøkende fra inn- og utland kommer til byen. Samtidig gir over 70% av innbyggerne mer enn gjerne tips og råd til de besøkende, eller turistene om du vil, og viser stolt frem byen sin.
- Med et bakteppe hvor mange storbyer i Europa opplever overturisme og «turismofobia» er det svært lite som tyder på at det er et problem i Oslo.
- Når innbyggerne ble spurt om hva som bør komme på plass for å sikre ivaretakelse av lokalbefolkningen i forhold til turistutviklingen med mulighet til å svare med fritekst, kom det mange svar, men grovt fordelt inn i kategorier ser vi at toaletter og sanitære forhold, flere søppelkasser og bedre renhold, samt bedre kollektivtransport er topprioritert.
Bakgrunn
VisitOSLO var i 2021 med i «DMOcracy», et europeisk forskningsprosjekt sammen med 22 andre europeiske destinasjoner. Formålet med prosjektet var å se på nye metoder for destinasjonsledelse, med bærekraft og innbyggerinvolvering som nøkkelord.
I november 2021 gjennomførte vi en innbyggerundersøkelse i samarbeid med TCI Research. I denne undersøkelsen ble Oslo «benchmarket» (sammenlignet) med andre europeiske byer.
I april 2023 fulgte vi opp med en ny undersøkelse, med nøyaktig samme spørsmål. Denne undersøkelsen ble gjennomført av Norstat på oppdrag fra VisitOSLO. Under finner du resultatene* fra denne undersøkelsen.
Det var 809 respondenter, delt likt imellom kjønn og fordelt på bydelene i Oslo.
Stolthet og gjestfrihet
Stolthet og gjestfrihet er kanskje ikke det første man tenker på når det gjelder Osloborgeres forhold til turister som kommer til byen vår. Men når innbyggerne blir stilt ovenfor påstanden «Jeg er stolt av å se turister som har reist langt for å besøke byen min» svarer hele 73% at de er veldig enig eller enig!
Resultatene på spørsmålet til høyre er kanskje litt overaskende? I motsetning til det mange kanskje tenker om Osloborgerne, så liker faktisk mange å gi turister tips og råd. Over 70% faktisk, og det er også over gjennomsnittet i Europa som basert på vår forrige undersøkelse var på 51%. Oslo er altså langt fremme både når det gjelder innbyggernes stolthet og gjestfrihet.
Holdninger til turistutviklingen i Oslo
Innbyggernes overordnende holdning til turismen i Oslo er nøytral-positiv, og majoriteten mener at turismen bidrar til flere positive enn negative konsekvenser for byen. Få mener at turismen har flere negative enn positive konsekvenser.
Markedsføring som fremmer vekst
Denne grafen handler om vekst i turismen til byen. Her kan vi se at hele 82% av befolkningen ønsker å fortsette å markedsføre Oslo for å tiltrekke oss flere turister!
For VisitOSLO som har som primæroppgave å markedsføre byen til besøkende er dette meget gode nyheter!
Plager forårsaket av turismen
Innbyggerne opplever veldig lite plager fra turismen i Oslo. 73% oppgir at de ikke opplever plager i det hele tatt. Av de resterende 27% som opplever plager, enten på noen tider på året eller hele året, ser vi at trengsel er det flest opplever som plagsomt, etterfulgt av renslighet og renhold og støy.
Konsekvenser av turisme
Når innbyggerne ble spurt hvordan de oppfatter at turismen påvirker forskjellig områder, ser vi at det er stor enighet i at turismen har en positiv påvirkning på byens omdømme, bevaring av byens historie og kulturelle arv, den lokale økonomien, atmosfæren, underholdning- og aktivitetstilbudet, og infrastrukturen.
Derimot ser vi at renhold i det offentlige rom og vern av byens naturområder og miljø er nøytral til negativ.
Hvilken type turister bør Oslo tiltrekke seg?
Da innbyggerne ble spurt om hvilke type turister Oslo bør tiltrekke seg - like mange, flere eller færre - var det ganske jevnt mellom lokale, nasjonale og internasjonale, men vi ser tendens til ønske om litt flere nasjonale enn internasjonale gjester.
Samtidig ønsker de leste inngbyggerne seg flere eller like mange konferanse- og forretningsreisene, og gjester som går på festivaler og sportsarrangementer, men ønsker seg færre cruiseturister.
«Turismofobia»
Når turismen går fra å være en berikelse til å være en belastning har man en utfordring. Dette er motsatt av ansvarlig turisme som handler om å bruke turisme for å gjøre steder til et bedre sted å bo i og et bedre sted å besøke. Som oftest opplever både de besøkende og lokalbefolkningen den samme belastningen.
«Overturisme» et godt eksempel på en slik uønsket situasjon. Overturisme betyr ikke nødvendigvis at det er enorme mengder turister som strømmer inn til destinasjonen. Det beskriver en situasjon der lokalbefolkningen eller den besøkende føler at det er for mange besøkende, og at livskvaliteten i området eller kvaliteten på opplevelsen er uakseptabel. Frykten for dette skaper «turismofobia»**: Innbyggere som blant annet mener turismen har større negativ enn positiv påvirkning på destinasjonen, og som ikke ønsker at Oslo skal fortsette å markedsføre for å tiltrekke seg flere turister.
«Turismofobia»-indeksen betegner innbyggere som mener turismen har større negativ enn positiv påvirkning på destinasjonen, og som ikke ønsker at Oslo skal fortsette å markedsføre for å tiltrekke oss flere turister.
I Oslo har vi heldigvis en veldig lav grad av turismofobia på 3%. Vi vet at gjennomsnittet i Europa er på 9%, og at 8-10% regnes som tolererbart.
Flere destinasjoner i Europa har en tosifret turismofobia-indeks. Da begynner man å møte motstand og det er ikke en situasjon man ønsker å komme i, for det kan være veldig vanskelig å snu.
Hva mener innbyggerne bør forbedres?
"Hva bør komme på plass for å sikre ivaretakelse av lokalbefolkningen i forhold til turistutviklingen?"
Når innbyggerne ble spurt dette, med mulighet til å svare med fritekst, kom det mange gode svar. Grovt fordelt inn i kategorier, ser vi at toaletter og sanitære forhold, renhold og bedre kollektivtransport er nevnt flest ganger.
Mange valgte også å skrive lengre kommentarer, noe om viser høyt engasjement. Her er et lite knippe:
Oppsummering
3 av 4 innbyggere i Oslo opplever
ingen problemer med turismen.
- Osloinnbyggerne er generelt meget positive til turisme og turistutviklingen i byen. Det er ønskelig med vekst og å markedsføre for å få flere besøkende til byen og det er få som opplever plager.
- Oslo er også langt fremme både når det gjelder innbyggernes stolthet og gjestfrihet.
- Det er verdt å merke seg at trengsel, noe man egentlig har relativt lite av i Oslo, ligger over norm sammenliknet mange andre destinasjoner (69% vs. 68 %). Det tyder på at dette er noe vi er sensitive til, og man bør prøve å tilrettelegge for god turistflyt for å unngå opplevelse av trengsel.
- Selv om turismofobia-tallet i Oslo er lavt, er det viktig å følge med på. I november 2021 var tallet på 2%, mens det nå er på 3%. Dette er ikke urovekkende - enda. Men, vi ser trender i andre populære byer som Barcelona og Amsterdam at dette er et stort problem, og må man være obs på dette, da det er vanskelig å snu når det har bikket over.
- Renhold, offentlige toaletter og sanitære forhold er desidert det største problemet i Oslo for både innbyggere og turister. Dette er noe som bør tas tak i med det samme, noe som vil være med på å gjøre Oslo til en bedre by å bo i og dermed en bedre by å besøke.
* I en slik undersøkelse er det mange spørsmål og enda flere svar, og de kan knyttes opp mot hverandre. Vi har i denne oversikten gjort et utvalg, men ønsker du å vite mer, se flere resultater eller har kommentarer, ta kontakt, så skal vi se hva vi kan lese ut av resultatene.
** "Turismofobia" kommer fra det spanske uttrykket som betyr turismofobi (satt sammen av ordene «turisme» og «-fobi»), og refererer til hvordan vandalisme, protester og hendelser omtales i Spania, inkludert angrep utført mot turister, i forskjellige deler av landet, «mot metning av turister i historiske kvartaler i noen spanske byer» og i protest mot en «turistmassemodell» (Kilde: Wikipedia). I dag brukes begrepet som en indikator i den globale standarden for å måle innbyggerholdninger i forhold til turisme.