Andreas
Har du noen gang lurt på hvordan de over 200 milene med skispor i Oslomarka blir til? Andreas er en av de som kjører i løypemaskiner i vinterlandskap for å legge til rette for at skigåere får en fin tur. Her får du noen av Andreas' beste tips til fine turer på ski og til fots i Oslomarka.
Du vil nok sjelden kunne se Andreas innendørs. På vinterstid sitter han ofte bak rattet på en løypemaskin. Denne imponerende maskinen presser snøen sammen og etterlater seg ferske skiløyper, eller "trikkeskinner".
Etter å ha kjørt opp skisporene, er han selvsagt glad i å bruke dem selv. Les videre for å få noen innsidetips om de beste stedene i Nordmarka, både for de med ski på bena, og for de uten.
Hva er det beste med Oslo, synes du?
Oslo må jo være verdens fineste hovedstad når det kommer til tilgangen på fysisk aktivitet, sommer som vinter! Sjø, hiking og sykkel på sommeren og et skieldorado om vinteren både for alpint og langrenn.
Hvor går du for å finne roen?
Jeg bruker marka hele året, og jeg er jo veldig heldig som har en jobb hvor jeg kan dyrke hobbyen min, som er å stå på ski. Nordmarka er helt unik og her finner jeg en indre ro.
En lunsjpause i Nordmarka
Hvor går du for å kjenne på spenning og begeistring, for å kjenne at du lever?
På sommeren seiler jeg mye i Oslofjorden, sykler og løper i marka. Det er deilig å sykle inn til et tjern på varme sommerkvelder. På vinteren blir det skiturer innover i marka og mye fin alpinkjøring i de mange bakkene rundt byen.
Hva er ditt favorittmuseum?
Nasjonalmuseet synes jeg er veldig spennende. Det overrasket meg, for jeg trodde ikke at et kunstmuseum var noe for meg. Men Nasjonalmuseet er så mye mer enn kunst: det er også arkitektur, design og mye historie. Det er veldig kult å se hvordan arkitektur fungerte før, med fysiske moduler. Det gjør mer inntrykk enn datamodeller. Jeg synes også at industriell arkitektur og design er spennende, og bla fascinert av 80-tallsutstillingen på Nasjonalmuseet, der man blant annet lærer om plastens historie.
Hvordan ser en perfekt søndag i Oslo ut?
På vinteren er det lite som slår en langrennstur innover i marka med nydelig vær og selvfølgelig et stopp på en av stuene. Om sommeren blir det en sykkeltur med badestopp underveis.
Flere søndagstips
Hvor får du den beste utsikten i Oslo?
På vinteren er det mange skiløyper som går opp til utsiktspunkter, men ofte krever disse at du er relativt habil på ski, og mange av disse turene er lange. Fra Sørkedalen kan du gå til Heikampen, Oppkuven og Tjæregrashøgda.