Anna of the North
Artisten Anna of the North bor i Oslo. Når hun er hjemme mellom turné og jobb i utlandet, liker hun å koble av med turer i skogen eller gatelangs i Oslo. Se hvilke steder Anna liker aller best.
Har du en favoritt blant bydelene i Oslo?
Jeg elsker å vandre rundt og oppleve den koselige stemningen på Vålerenga og Kampen, som begge ligger øst i Oslo. Særlig de gamle arbeiderklassehusene som ligger på Vålerenga er flotte – og de fleste av dem er faktisk vernet. Her får man faktisk et lite glimt av Oslofjorden når man står midt i parken utenfor Vålerenga kirke.
Noe av det beste med Oslo er, i følge Anna, at det er en relativt liten storby. Du kan nyte bylivet på Vålerenga og Kampen, og samtidig kombinere det med rekreasjon i naturen – på én og samme dag.
Når du kommer til Kampen kan du besøke en av de koselige kaféene med de beste bollene. Det er til og med en besøksgård der hvor man kan besøke dyrene!
Hvor går du for å oppleve live musikk?
Mitt favorittsted å både spille og dra på konsert er Parkteatret. Det er en intim, men stor nok scene med kjempegod lyd, og her kan man oppleve mange kule både nye og kjente artister. Et annet kult sted er Blå, som jeg absolutt anbefaler alle å ta en tur innom – om det er konsert eller ei.
Se Annas anbefalte konsertsteder
Hvor er den beste turveien?
Jeg pleier å gå tur langs Alnaelva og ned til Svartdalsparken. Det er faktisk en urskog midt i byen! Kombinasjonen av gammel, uberørt skog og urbant byliv kommer til sin rett her, og jeg elsker lyden av den livlige elva kombinert med tog som passerer rett i nærheten.
Hva mener du er den beste utsikten over Oslo?
En litt ukjent perle er turen opp trappene fra Alnaelva – 126 stk faktisk – så får man en ubeskrivelig fin utsikt over hele byen. Og det helt gratis!
Har du noen matanbefalinger?
Kulturhuset Kruttverket er et skikkelig kult sted som ligger ganske gjemt langs Alnaelva. Her kan du kose deg med jazz, badstu, markeder og nyte en god kopp kaffe i solen.
Håndbakt på Tøyen – et nabolagsbakeri som lager kjempegode økologiske lunsjretter, sandwicher og sykt gode boller.
Preik på St. Halvards plass ligger i hjertet av Gamlebyen. Verdens beste uteservering på sommeren med gode drinker og sol hele dagen. Her kan man også titte innom ruinene i Middelalderparken eller følge pilgrimsleden noen meter. Det er også lov å ha med hund hit.
Smia på Vålerenga er, som navnet avslører, en gammel smie hvor de har bevart deler av inventaret. Her får du servert kjempegod mat, og de har kule jazzkvelder flere ganger i måneden.
Se hvor Anna liker å spise
Alle Annas anbefalinger