Hopp til hovedinnhold eller footer
Til forsiden

Martin

Møt Martin, en profesjonell roer og fridykker på si som er lidenskapelig opptatt av sjøen. Ta en titt på hans favorittsteder i Oslo, og kanskje oppdager du noen skjulte perler langs fjorden?

Publisert : 20.06.2023
Sist endret : 22.01.2026

 

Hva synes du er det beste med Oslo? 

– Det beste med Oslo er folkene, synes jeg. Det å møte andre mennesker og høre deres spennende historier, med andre perspektiver enn jeg selv har, det tillater meg å lære nye ting hver eneste dag. Både generelt og om meg selv.

 

Martin føler seg mest til rette ved sjøen. Han tar vare på den ved å samle en gruppe med mennesker som er like opptatt av bærekraft som ham selv, og dykker ned for å plukke søppel. Han holder også kurs i fridykking hos Oslo Fridykkerklubb og Frivannsliv.

 

Hvor går du for å kjenne på spenning og begeistring, for å kjenne at du lever?

– Jeg tror jobben min som profesjonell roer naturlig bringer med seg en del spenning. Jeg får tilbringe mye tid på vannet, ror om kapp med andre, og får følge mine olympiske drømmer. For meg er det viktig å ha et tydelig mål å våkne opp til hver dag.

 

La Martin vise deg rundt i hans Oslo

 

 

Hvor får man den beste maten?

– Restaurant REST [red.anm.: Rest er nå stengt] var et interessant konsept. Der lagde de kreative retter av mat som ellers ville ha blitt kastet

Matsvinn er et stort problem. Noen ganger driver jeg med dumpster diving, og ser den ekstreme mengden matsvinn. Der er en fin utfordring å prøve å lage gode retter fra maten jeg redder derfra.

 

Hva er ditt favorittmuseum?

– Jeg er veldig interessert i alt som har med alt som har med sjøen å gjøre. Cleanup-prosjektet mitt har vært en del av en utstilling på Maritimt Museum, og jeg har vært så heldig å få tilbringe en del tid der. Norge har et interessant forhold til havet, og jeg synes museet formidler dette på en fascinerende måte. Definitivt verdt et besøk.

 

Hvor er det best å bade?

– Det er flere steder i Oslo jeg liker å bade. For å fridykke foretrekker jeg Lutvann. Der er det klart vann, og det er lett å finne steder der du kan være helt for deg selv.

Hvis jeg bare skal ta et kjapt bad for meg selv, drar jeg gjerne til Bestemorstranda, for der er det ikke like folksomt som i sentrum.

 

Hvordan foretrekker du å komme deg rundt i byen?

– I sentrum sykler jeg året rundt. Om vinteren bruker jeg stålsykkelen min, for den tåler de saltede gatene. Jeg har en raskere sykkel i karbon som jeg bruker vår, sommer og høst.  
På avstander lenger enn 20 km, pleier jeg å kjøre elektrisk moped. På denne måten kommer jeg meg rundt på en rask, effektiv og miljøvennlig måte.

 

Flere av Martins favoritter

 

Beste pizza?

Kveitepizza på Teatro.

Beste stedet for en løpetur?

Østmarka. Du trenger ikke å løpe langt for å få skogen helt for deg selv, og det som føles ut som et endeløst utvalg av turstier.

Beste årstid?

Definitivt sommeren. Det er så mye mer behagelig å bevege seg med ett lag med klær. Utendørs aktiviteter er bedre, og fjorden er mer tiltalende.

Hvor er det best å gå tur?

Jeg liker å gå i de mindre folksomme områdene. Jeg synes Ormøya og Malmøya er fine. Det er nært byen, men allikevel stille og rolig, og selvsagt nært vannet.

 

 

Møt flere lokale