Regine
Regine Folkman Rossnes er tekstforfatter og har bodd i Oslo nesten hele livet, og har en fot innenfor mange kunstneriske og kreative miljøer i byen.
Hun er blant annet med på å arrangere Drag Slam Night – en politisk scene som blant annet inneholder drag, burlesque og slampoesi.
Hvor går du for å finne roen?
Jeg benytter meg mye av naturen, og setter opp turløyper, for å bli enda bedre kjent i hjembyen min. Jeg er også blitt veldig glad i sauna, og har medlemskap i Oslo Badstuforening. Her foretrekker jeg badstuene med vedfyring. Det gir en ekstra godlukt og en koselig følelse.
Hvor får man den beste kaffen?
Papegøye på Grønland (tidligere Neongrut) har flere artige påfunn innenfor kaffe. Appelsinjuice med kaffe var overraskende godt.
Men dere glemte å spørre om den beste plassen for kakao! Det er Cocoabar Cafe and Eatery. Her har de mange uvanlige smaker innenfor kakaoens verden. For eksempel med bringebærsmak.
Hvor får man den beste pizzaen?
Hvem skulle vel trodd at rødbetepizza er digg? Det får du hos Peloton, som en tidligere nabo av meg driver i Torggata. De har også en filial på Skøyen. Jeg er også glad i Vaterland. I tillegg til god pizza, er det bra musikk her og godt utvalg av drikke. Om du skal gå for Margherita, er Skrenten plassen du skal dra til. Den er saftig og rik på smak, til tross for få ingredienser.
Flere av Regines matfavoritter
Regine har gode anbefalinger innenfor mange typer kjøkken og matretter.
- Burger: Bastard Burger. De har flere veganske varianter.
- Sushi: Otsu sushi & poke bowl
- Indisk: Khanateria. God og krydret mat, og en variert meny
- Sjømat: Hawaii på Oslo Street food. Den beste poké bowlen jeg har smakt!
- Ramen: Koie Ramen
Hvordan ser en perfekt søndag i Oslo ut?
Jeg er glad i å traske rundt på markeder. Søndagsmarkedet i Ingensgate er en favoritt. Eller Floke marked, som enten arrangeres i Prindsens Hage eller Kulturhuset. Det er ikke nødvendigvis for å kjøpe noe. Jeg liker å la meg inspirere av andre innenfor kreativitet.
Ta en tur på markedet
Hvor er det best å gå ut og danse?
Jeg liker å kombinere dansing når jeg er med på musikkbingo. Singing at the Disco er den beste, som arrangeres på Duckpin. Her kombinerer de musikken med lyset i lokalet. Du får også ekstra bingobrett, dersom du kler deg opp til kveldens tema.
Hva er den beste årstiden i Oslo?
Jeg er et vårmenneske, elsker å se hvordan byen blomstrer opp. Vi har så mange fine grøntarealer. Ta en tur til Botanisk Hage! Det arrangeres også eventer i Oslo, for å se hvordan kirsebærtrærne blomstrer opp.
Flere av Regines favoritter
Beste utsikt?
Fineste nabolag?
St. Hanshaugen, Adamstuen og Kampen. Oslo for meg er gamle hus og fine bakgårder.
Beste turområde?
Ekebergparken. Her kan du kombinere natur, utsikt og kunst.
Beste badested?
Hvervenbukta er fint utformet, og har i tillegg en sjarmerende strandpaviljong.
Beste museum?
Folkemuseet. Jeg elsker å gå i det historiske, se på ansatte i kostymer som demonstrerer ulike ting, samt dyrelivet.